Välvilja och godhet...

För inte så länge sen ställde jag mig själv frågan ”Hur uppfattar jag den värld och det samhälle vi lever i idag?”. De första tankarna jag fick var att den är korrupt, opålitlig och svår föränderlig. Att dem flesta människor är själviska och enbart handlar för sin egen eller sina närmstas vinning, och att det är svårt att få igenom en förändring. Det här är en ganska dyster uppfattning, det kan säker ha något att göra med att den dagen inte gick så bra som jag velat. Hur som helst kom jag ganska snabbt i underfund med att det inte alls är min egentliga uppfattning. Visst kan man känna en slags hopplöshet över världen och samhället ibland, speciellt med tanke på det som skildras genom inslag och reportage i media. Men trots denna tidiga dysterhet fylldes min senare tankegång av ljus, när jag kom att tänka på det goda som finns i människor. Då pratar jag inte om något luddigt och abstract utan det konkreta och synliga. Jag pratar om tonårskillen på den proppfulla morgon bussen som ger sin sittplats till den åldriga damen eller busschauffören som med ett stort och glatt leende hälsar dig välkommen på bussen. Jag pratar om personer som hjälper varandra på olika sätt; som att hitta i en butik eller i en ny stad, när man har punktering på bilen eller problem med motorn eller att bära resebagaget på och av bussen. Det jag pratar om helt enkelt är människor som för varandra är fullkomliga främlingar men ändå gör goda gärningar utan att förvänta sig någonting tillbaka.

 

Jag tror att det är dessa människor som gör världen lite mindre hopplös. Det behöver inte vara något stort, utan en simpel akt som att ge bort sin sittplats på bussen till någon som ser ut att ha en sämre dag än dig kan förgylla den personens dag, eller vecka för den delen.

 

Vill ni ha förslag på vad man kan göra? Kolla in de här sidorna:

http://www.randomactsofkindness.org

http://www.helpothers.org/?gclid=CM7_rK-xu6wCFYO_zAodkx5kow

 

 


Kommentarer
Postat av: EMMAS!

Hej vill du bli länkad i min blogg? Du behöver bara göra de som står här: http://eemma.se/2011/november/min-facebook-sida-gilla-den-sa-gor-ni-mig.html#comment kram sötis :D

2011-11-16 @ 19:03:39
URL: http://eemma.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0