Miljösmart med eco-kläder från kina?

Idag finns det en hel uppsjö med olika miljömärkningar såsom KRAV och Svanen på både kläder, smycken, mat, leksaker, och inredning och ”trenden” kring att handla ”miljösmart” verkar bara öka. I ett senare inlägg kommer du kunna läsa om några olika märkningar och dess innebörd. Innan vi slänger ut den informationen till er vill jag poängtera att det inte räcker med att handla massvis med miljövänliga saker. Jag hör till den gruppen människor som tror att ett hållbart samhälle kräver mer än ett varumärke som talat för att vår konsumtion är bra för miljön. "Ett par extra jeans till garderoben kan aldirg vara bra för miljön", det är lite så jag tänker. Det största problemet ligger nämligen i mängden vi konsumerar. Självklart är det bra om du handlar miljövänliga alternativ men jag har känslan av att många idag tycker att de gör miljön en tjänst när de handlar något som har en miljömärknings-lapp på sig och vi tänker därför inte på de faktiska konsekvenserna kring vår konsumtion. En vara tär fortfarande på miljön när den har en miljömärkning, skillnaden är den att avtrycken blir lite mindre men de finns fortfarande där och min poäng här är alltså att vi inte kan rädda världen genom att handla ”miljösmarta” produkter. Det krävs mer än så. Och det kräver framförallt mänskligt engagemang.

 

Ekonomisk tillväxt är idag samhällets ideal och kort sagt innebär det att dagens politik går ut på att vi människor ska få det bättre ekonomisk ställt. Vi har i tidigare inlägg skrivit om välfärd och välstånd, om skillnaden mellan dessa och att vi idag tycks mäta lycka i ekonomiska termer. Det här ekorrhjulet har vart i snurr i många år och jag tror att det är därför som vi har så svårt att se hur det här systemet faktiskt påverkar världen. Och det är också därför som det är så svårt att ändra det. I det senaste inlägget kunde ni läsa om rättvisa och orättvisa, om hur vår konsumtion påverkar människor över hela världen och mitt budskap är på ett vis en fortsättning i samma spår. Min poäng är helt enkelt att även om det finns massor av märkningar som visar att varan ska vara miljövänlig och rättvis så är fortfarande grundtanken att vi ska köpa dessa varor och genom att göra det gynnar vi företagens vinst och så även tanken kring ekonomisk tillväxt.

 

Det skulle krävas en hel uppsats för att reda ut den här omöjliga verklighet och att komma fram till en verklig lösning på problemet kräver tid och utrymme. Jag vill dock att ni ska veta och förstår att vi som konsumenter har en otroligt stor makt att påverka. Små skillnader för oss kan göra stor skillnad i systemet. Vi behöver bara samarbeta, sprida kunskap och reflektera kring vårt beteende. Nästa gång du köper en eco-märkt tröja på H&M som är ”made in China” kan du väl fundera lite kring vem som har sytt den, hur mycket han eller hon fick för att göra tröjan till din samling och fundera gärna över hur miljösmart det är att köpa en ekologisk tröja från andra sina världen. Hur många vändor kring jorden har inte tyget, paljetterna och knapparna på tröjan åkt innan de hamnar i din garderob.


Kommentarer
Postat av: Marie

Många med mig misstänker nog att det förekommer mutor på det här området och att företag kan köpa sig miljö- och rättvisemärkningar av olika slag. En tanke som slagit mig, vet inte om det stämmer och hoppas det inte är sant. Men jag tänker mig att vi konsumenter inte bara riskerar att bli lurade av diverse certifieringar, utan att vi framför allt lurar oss själva; när vi insett att några klädesplagg till inte gör oss lyckligare använder vi en viss certifiering som en ursäkt för att ändå få den där kortvariga kicken. Vi kanske tror att vi "åtminstone gör nån annan lycklig"?



Vad tror ni?

2011-11-21 @ 17:46:54
Postat av: Göran Hådén

Generellt sett står transporten för en tämligen liten del av produktens totala miljöpåverkan. Men kan man undvika långa transporter ska man givetvis göra det.



Forskning visar också att människor med materialistiska värderingar är mindre lyckliga än andra.

2011-11-21 @ 20:40:03
URL: http://www.hallplatshaden.wordpress.com
Postat av: Camilla

Hej!



Intressanta reflektioner kring miljömärkningar och attityder kring dem. Jag tror att märkningar är bra eftersom de guidar konsumenter att göra bra val- men liksom ni skriver kan de samtidigt vara missvisande. Risken är att man köper flera produkter "bara för att" de har en märkning- vilket lurar konsumenten att man kan köpa fler saker bara för att produkterna i sig är tillverkade på ett mijövänligt/etiskt vis. Detta är en utav anledningarna till att jag är skeptisk till de stora klädföretagens "ekologiska" kollektioner.

Man ska dock komma ihåg att välja en etisk/miljövänligt producerad produkt alltid är bättre än att välja en konventionellt tillverkad. Samtidigt som det bästa vore att både konsumera mindre och göra bra val.



Vad kul förresten att ni hittade min blogg och är så intresserade av den :) I december gör jag en Schysst Julkalender och publicerar varje dag tips och inspiration för en fin jul.



Kram

Camilla

2011-11-23 @ 20:33:09
URL: http://cawilla.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0