Vad är rättvisa?

”Fy fan, vad orättvis!”

 

Alla kan nog tänka tillbaka på ett tillfälle då man känt sig orättvist behandlad av livet. Att allt man hoppats på går fel.

 

Jag tror faktiskt att man behandlar känslan av orättvisa lite på samma sätt som känslan av olycka. I alla fall gör jag det. Känslan av att inte vara lycklig blir som mest påtaglig när man inte har det man är van vid att ha. När det blir otryggt, eller inte som man hoppats. Och detsamma med orättvisor. För jag reflekterar aldrig över hur otroligt rättvist behandlad jag är, förutom i de stunder då denna rättvisa tillvaro rycks ifrån mig.

Jag har än så länge klarat mig under livets gång utan några större motgångar. Detta gör det mycket enklare att stå passiv kvar i mina varma vinterskor, bli hämtad i snöstormen av en bil med sätesvärmare samtidigt som jag vet att jag kan laga min favoriträtt när jag kommer hem. Och bättre mår jag när jag vet att mina grönsaker är närproducerade, för då får min själ lite ro. Jag gör ju faktiskt det jag kan för att göra vår planet till en lite bättre plats. Jag gör något för de främlingar som far illa, eller den natur som förstörs någonstans långt, långt borta.

 

Men sanningen som är läskig att höra är ju den att -  så länge jag fortsätter att leva så oförskämt bra som jag gör (oförskämt är just vad det är, när vi vet hur ont det gör för så många andra i denna värld) så kommer inte min enda närodlade gurka eller mitt ekologiska kaffe som har skickats hit från Brasilien göra någon stor skillnad.

I mina ögon är rättvisa synonymt med lycka i många fall. Och om delar av vår befolkning och planet blir orättvist behandlade, så är det grund till att vår värld blir allt olyckligare. Och det är viktigt att vi börjar se, och bekämpa detta.

 

Något som idag gör mig väldigt ledsen är att se när stora företag från industriländer utnyttjar länder som vill utvecklas till det bättre. Många u-länder samarbetar på det sätt de kan, och i många fall är det mest attraktiva deras billiga arbetskraft. Även om de blir indragna i ett samarbete som kanske kan leda till fler, så måste de förbli attraktiva (genom att t.ex. hålla sina priser nere) för de stora företagen. Annars kan de välja ett annat land att samarbeta med. Om inte företagen handlar etiskt så kan detta bli en ond cirkel, och inte ett dugg rättvist.

 

Men det vi inte får glömma är, t.ex. när det kommer till företag, att de behöver konsumenter för att gå runt. Och vad är vi om inte konsumenter? Så hur vi handlar och varför kan har en stor inverkan på hur andras livsförhållanden ser ut. Vi skapar den värld vi lever i och kan därför också hjälpa till att göra den lite rättvisare – och lite lyckligare. Om än med små medel!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0