Lycka för Sandra.

Jaha, då var det min tur att definiera ordet lycka. Jag tycker att det är väldigt svårt att säga exakt vad det innebär att vara lycklig och det är svårt att sätta fingret på vad exakt som gör en lycklig. Å andra sidan är detta inte så konstigt eftersom lycka handlar om en känsla vilka är helt individuella och varierar väldigt från person till person, jag tror därför att alla upplever lycka på olika sätt. Hos någon kanske känslan sätter sig i magen, en annan person känner lyckoruset i hjärtat och för någon kanske lyckan endast uttrycker sig i positiva tankar.

.

För att kunna sätta ord på vad som gör mig lycklig var jag tvungen att fråga mig själv det motsatta, vad gör mig olycklig eller ledsen? Jag kom ganska snabbt underfund med att det som gör mig mest olycklig är när jag har grälat med min bästa kompis eller när helt enkelt inte känner mig behövd eller omtyckt, känslan av att ha misslyckats som vän gör mig oerhört ledsen. Utifrån dessa resonemang kom jag fram till att det som gör mig lycklig är just mina nära och kära. Mina vänner tillsammans med min familj gör att jag känner en mening med livet, jag känner mig behövd och älskad. Denna känsla tycker jag absolut att man kan koppa till lycka – känner du ingen mening är det svårt att vara lycklig.

.

Sen finns det givetvis mer specifika saker som gör mig lycklig för stunden och som jag säkert skulle bli olycklig av att vara utan. Musik och träning är två vardagliga saker som jag garanterat skulle må dåligt av att vara utan. Att resa och upptäcka nya platser ger mig också en speciell tillfredsställelse och det ger mig en kick av lyckorus som gör att jag bara inte kan sluta le. Vidare har jag alltid älskat att vara ute i naturen och allra helst vid eller på vatten. Om känslan av att resa ger mig en kick av lycka ger naturen mig snarare ett lugn som gör att jag känner mig lycklig, jag blir varm i kroppen och att vara i naturen får mig att reflektera över livet och inse hur coolt det är att jag faktiskt är en del av ett så stort liv som planeten besitter. Sådana tillfällen brukar göra så att jag inser hur viktigt det är att ta vara på livet och visa mina hur mycket de betyder för mig. All stress brukar rinna av mig och jag inser att det viktigaste i livet är att kunna ge och känna kärlek. Kort sagt: delad glädje är dubbel glädje!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0