Marie tänker på lycka och olycka

Jag läste någonstans, någon gång, någonting som någon sagt om lycka. Jag vill minnas att det stod "Lycka är att vara nöjd med det man har". Det kanske inte stod så. Men så har jag valt att uppleva lyckan och minnas den.

Jag har ofta känt att jag gått runt och väntat. Väntat på att något ska hända, på en ny värld. Jag har velat finna mig i ett annat sammanhang men inte kommit dit.

Vad jag väntat på? Ingen aning, men känslan har yttrat sig på massor av olika sätt.

 

Att veta var jag skulle kunna befinna mig, känslan av att vara på väg dit och känslan av bekräftelse i att faktiskt få vara med. Om bara någon ville höra av sig.

 

Känslan av eufori, skrattet som kan bubbla i flera timmar, bekräftelsen i att hamna på de där bilderna. Om någon bara ville ta upp en kamera.

 

Solen som värmde oss redan från april och drog ut alla människor på gräsmattor, bryggor och parkbänkar. Lyckan av våren, livet och ljuset som förenade oss. Om någon bara ville rycka mig tillbaka in i ljuset.

 

Men ingen hörde av sig. Kameran åkte aldrig fram. Solens strålar nådde aldrig in i mig. Jag stod kvar utanför.

 

Men när jag äntligen har något stimulerande att sysselsätta mig med behöver ingen dra in mig i ljuset igen. Upptäckten av nya, kreativa sidor och känslan av att göra något meningsfullt sköter det åt mig. Jag behöver inte befinna mig i händelsernas centrum för att känna mig tillfreds. En helkväll i soffan med fredagskrysset och mig själv som enda sällskap gör att jag sover gott. Jag behöver inte ta en runda på stan i hopp om att hitta en väg till ytlig tillfredsställelse i utbyte mot pengar. Den tiden lägger jag hellre på en skogspromenad i den friska höstluften.

 

Framför allt tillåter jag mig själv att känna lycka. Att få utlopp för den positiva energi jag får varje dag. Det blir jag lycklig av.

 

Jag tror att lyckan är en självförstärkande spiral, precis som olyckan. Hoppas ingenting bryter spiralen nu. För jag är nöjd med det jag har.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilka fint inlägg Marie och vilken bra poäng du har! Positiva tankar genererar verkligen mer positiva tankar! Det borde fler tänka på oftare :)

2011-11-07 @ 19:40:28
Postat av: Marie

Tack för din kommentar! Jag tror det är viktigt att veta att känslor förstärker varandra och befinner man sig i en nedåtgående spiral måste man göra något för att bryta den.

2011-11-08 @ 16:01:58
URL: http://happyhappy.blogg.se/
Postat av: Therese

Fint Marie!

2011-11-08 @ 16:58:46
Postat av: Anechka

Sant och vardagsnära! Tror också att lycka är något man får lära sig att kicka igång i sig själv, ungefär som att skriva en uppsats som inte är så rolig i början men som till slut växer till ett ämne man känner passionerat för!

Många av oss är nog rädda för att ge oss hän åt den typ av lycka som inte är som den förväntade, ackompanjerade lyckan i en hollywood-film, utan som den lätta lilla fjäril som vars vingslag också är lycka, även om man sitter hemma i soffan med en tekopp och en kurrande katt. Eller också är vi rädda för den riktigt stora lyckan, för att den känns overklig eller för fin för att vara sann, såsom nyförälskelse eller att tacka ja till den där jobbet i en främmande stad.

2011-11-08 @ 23:07:25
URL: http://vagabonddiaries.blogs.ru/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0