Aleks tänker på känslan...

Bästa känslan som finns?



I mina tankar skulle definitonen av lycka kunna vara just ”den bästa känslan som finns”.  Man trivs med sin tillvaro till max helt enkelt. Allt är underbart och man har inga problem. Vidare funderingar kring känslan får mig att inse att jag upplevt två olika typer av lycka i mitt liv. Den första typen är en väldigt intensiv känsla som tenderar att hålla i sig en ganska kort period. Tillexempel när jag fick körkort för några år sedan. Tusan vad jag var lycklig då! Lyckoruset avtog dock efter några dagar, och jag övergick till att bara vara väldigt nöjd med min tillvaro. Den andra typen av lycka är inte lika intensiv, men brukar hålla i sig under en längre period. Det kan handla om ganska självklara saker som man vant sig vid och undermedvetet någonstans tar för givet. Exempelvis vetskapen om att man har vänner och familj som bryr sig om en. Att man har någon att vända sig till när man behöver stöd i livet. När jag tänker efter ordentligt framgår det hur himla värdefulla vissa människor är för mig. Jag får för minuten en gnutta dåligt samvete för att jag inte visar människor uppskattan till den grad de förtjänar. Hur mycket dem faktist betyder för mig. Hur mycket jag älskar och bryr mig om dem. Och framför allt vad jag skulle kunna göra för att ha kvar dem i mitt liv. Men är det sånt som dem kanske vet om innerst inne? Sånt som de tar för givet precis som jag?

Jag brukar få höra att begreppet lycka skiljer sig väldigt mycket från person till person. I min värld kan jag föreställa mig att intensiv och tillfällig lycka kan skilja sig väldigt mycket beroende på intressen och personlighet. Den andra typen av lycka känns dock svårare att kategorisera. Alla behöver känna trygghet och uppskattning i sitt liv. Alla behöver veta att det finns någon som bryr sig om dom. Jag kan omöjligt tänka mig att det finns människor som känner sig nöjda i en tillvaro utan social närhet och kärlek.

Springer jag iväg i tankarna nu?  Pratar jag fortfarande om lycka eller har jag tappat den röda tråden? I min värld är iallafall detta lycka. Och lyckliga önskar jag att alla kunde vara. För alltid.

Kommentarer
Postat av: Christina

Äntligen! Härligt att få läsa om trevligheter!

2011-11-08 @ 20:52:24
URL: http://www.real2real.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0